donderdag 17 juni 2021

17 juni 2021. Xouaxange - Lutzelbourg.

Dit is een heel spannende dag. Het wordt 32 gr.

Na een rustig begin zonder sluizen komen we bij de eerste tunnel. Deze is 475 m. lang. Gelukkig is deze verlicht. Het is éénrichtingsverkeer, maar we krijgen groen licht.

500 m. daarna komt de tweede tunnel, deze is 2306 m. lang. Ook groen licht en van binnen goed verlicht. Het varen in zo'n lange tunnel is spannend en een belevenis.

Na 3 km. komen we bij het Plan incliné dÄrzviller, een hefwerk waarbij je 44,65 omhoog of omlaag gaat. We zijn nog niet aan de beurt en moeten een schutting wachten.

Dit is een topstuk en heel indrukwekkend. We varen naar binnen, de hefdeuren worden gesloten en we dalen langzaam af naar beneden.

Een man die de sluis bedient gaat mee.

We krijgen een compliment voor de boot.

Nu nog drie kleine sluizen en we meren aan in Lutzelbourg.

Het is 14:10 dus veel tijd om de schaduw op te zoeken, met een stoeltje op de wal.

Ik fiets naar het dorp en vind daar een apotheek. Ik koop wat voor de jeukbulten.

Ingang 1e tunnel, 475 m.



In de 2e tunnel, 2306 m.


Ingang Hefwerk Arzviller.

Uitzicht vanaf boven.

Railwerk naar beneden.

Arie houdt het hoofd koel met een nat
handdoekje.

Kijkje naar boven.

De operator van de sluis.

Lutzelbourg, met de ruïnes van een
12e-eeuws chateau.

Dit was de elektrische locomotief waarmee
schepen vroeger door de lange tunnel werden
getrokken. De rails zijn nog zichtbaar in de tunnel.
Door ventilatie is dat nu niet meer nodig.

Ligplaats Lutzelbourg.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten