Dit deel
van het kanaal heeft geen sluizen meer tot aan Maastricht. Het
laatste deel is het Zuid-Willemskanaal, België
Het is
prachtig weer, erg warm.
De
navigatie stuurt ons naar sluis 19 in Maastricht, vlak voor het
Bassin. Dat laatste stukje is erg ondiep en smal. Maar voor ons is
een schip de sluis ingevaren, dus we gaan er van uit dat het goed is.
Dan zien we de sluismeester op de brug, en die gebaart naar ons dat
wij er niet door mogen. We moeten terug. Er is nauwelijks ruimte om
te keren en er ligt veel troep in het water, dus als je dat in je
boegschroef krijgt heb je een probleem. Ook is er stroming door een
zijwaardse inlaat van water. Toch lukt het Arie de boot te keren. We
gaan een stukje terug. Daar staat een bord met een telefoonnummer,
dat we eerder niet gezien hadden, omdat we om een boot heen moesten
manoeuvreren die voor de Bosscheveldsluis ligt. We proberen dit nog te
bellen, maar er wordt niet opgenomen. We horen later dat sluis 19
alleen gebruikt wordt voor rondvaartboten. Ik vind dat ze dat dan
beter duidelijk moeten maken. We gaan door sluis Bosscheveld. Het
heeft ons zeker een uur gekost en dat in deze hitte, 34 gr.
We komen
bij sluis 20 die vanaf de Maas het Bassin in gaat. Het is dezelfde
sluismeester en hetzelfde telefoonnummer.
Ligplaats Neerpelt.
Brug over kanaal.
Op deze schuine walkant groeit graan.
Hoe zouden ze dat gezaaid hebben
en hoe zouden ze het oogsten ?
Voormalige douanepost voor de scheepvaart.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten