vrijdag 28 juni 2019

25 juni 2019. Neerpelt - Maastricht.


Dit deel van het kanaal heeft geen sluizen meer tot aan Maastricht. Het laatste deel is het Zuid-Willemskanaal, België
Het is prachtig weer, erg warm.
De navigatie stuurt ons naar sluis 19 in Maastricht, vlak voor het Bassin. Dat laatste stukje is erg ondiep en smal. Maar voor ons is een schip de sluis ingevaren, dus we gaan er van uit dat het goed is. Dan zien we de sluismeester op de brug, en die gebaart naar ons dat wij er niet door mogen. We moeten terug. Er is nauwelijks ruimte om te keren en er ligt veel troep in het water, dus als je dat in je boegschroef krijgt heb je een probleem. Ook is er stroming door een zijwaardse inlaat van water. Toch lukt het Arie de boot te keren. We gaan een stukje terug. Daar staat een bord met een telefoonnummer, dat we eerder niet gezien hadden, omdat we om een boot heen moesten manoeuvreren die voor de Bosscheveldsluis ligt. We proberen dit nog te bellen, maar er wordt niet opgenomen. We horen later dat sluis 19 alleen gebruikt wordt voor rondvaartboten. Ik vind dat ze dat dan beter duidelijk moeten maken. We gaan door sluis Bosscheveld. Het heeft ons zeker een uur gekost en dat in deze hitte, 34 gr.
We komen bij sluis 20 die vanaf de Maas het Bassin in gaat. Het is dezelfde sluismeester en hetzelfde telefoonnummer.


Ligplaats Neerpelt.

Brug over kanaal.

Op deze schuine walkant groeit graan.
Hoe zouden ze dat gezaaid hebben
en hoe zouden ze het oogsten ?

Voormalige douanepost voor de scheepvaart.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten